København, Marts 2020

Empati, ægthed, sårbarhed og modstandskraft. Den svære kunst at lede under en Corona-krise.

 

Spørgsmål mange ledere nok stiller sig selv lige nu, kan være: Hvordan bevarer jeg overblik og handlekraft? Hvordan takler jeg de forandringer og trusler jeg står ovenfor? Hvordan ved jeg, om jeg træffer de rigtige beslutninger? Hvad forventer mine medarbejdere og organisation af mig, og hvordan sikrer jeg, at de forstår, hvorfor jeg agerer, som jeg gør?

Lige nu står alle danske ledere og topledere overfor de samme dilemmaer, idet alt som sker rundt om os fremstår ukendt, komplekst, usikkert og uklart. Og derfor er der ingen tvivl om, at Corona-krisen og kriser i det hele taget stiller særligt store krav til ledelsen. Til dette har Ola Lenes, PCC Executive Coach og Managing Partner hos Hudson Nordic, nogle refleksioner og betragtninger.

 

Brug din empati, vis sindsro og sårbarhed samt signaler din styrke og modstandskraft.

Hermed nogle opfordringer til ledere i dansk erhvervsliv: Vær menneskelig. Vis empati og forståelse for dine medarbejdere uanset deres rolle og funktion i virksomheden. Vær autentisk, vis følelser og fremstå ærlig, når du kommunikerer til både medarbejdere og dine ledere. De er uden tvivl bekymrede og usikre på, hvad der skal/kan/vil ske. De spørger sikkert også sig selv: ”Mister jeg mit job?”

 

“Som leder skal du have empati, være ægte og vise medmenneskelighed”, siger Ola Lenes.

 

Af myndighederne bliver vi alle opfordret til at vise samfundssind, og dét skal du som leder bringe ind i din organisation ved at vise sindsro og fokus. Du kan betragte dig selv som kaptajnen ombord på dit skib, og dét ansvar forpligter – og særligt, at du manøvrer med åbenhed, sårbarhed og fasthed. Også selv om det til tider er nemmere at give andre og andet skylden for krisen. Det flytter desværre ingenting og hjælper ingen.

Uanset, hvad der rammer dig, forventer dine omgivelser, at du bruger alle dine kræfter på at fremstå som en potent leder, der kan vise vejen og helt uafhængig af hvor håbløs, du selv synes situationen er.

Som leder og topleder deler du måske den samme frygt og usikkerhed som resten af din organisation. Det afgørende er, at du som leder har mod til at spørge andre til råds og samtidig har modet til at træffe vigtige beslutninger hurtigt. Lad dig eventuelt inspirere af Statsminister Mette Frederiksen, der åbent erkender, at hun vil begå fejl, men at hun ikke lader usikkerheden handlingslamme sig.

 

”At vise empati og sårbarhed er måske nogle af de vigtigste elementer, der skal til for at sikre tryghed og en sikker rejse for organisationen gennem krisen. Det er overraskende positivt at opleve de utrolige kræfter, som en organisation kan mønstre ved at stå samlet og samlet løfte de mål, der skal til for at komme gennem krisen”, siger Ola Lenes.

 

Hvor de første råd vedrører empati, sindsro og ægthed, så er det næste råd samtidig at være så rationel som mulig.

Det er også vigtigt, at man som leder forklarer tingene, som de er. Hvis man er nødt til at opsige eller på anden vis foretage ændringer, som rammer medarbejderne, er der en krystalklar grund til det. Og det er, at der ikke er flere penge tilbage i kassen.

Med andre ord, så sig det, som det er. Involver og brug din organisation effektivt.

Det er helt afgørende at du fremstår med karakter gennem bl.a. at vise dit overblik over virksomhedens situation. Derefter kommer din evne til konstant at informere alle dine medarbejdere på alle niveauer. I tider som dette kan der simpelthen ikke blive for lidt information.

Forestil dig, at dine medarbejdere sikkert sidder derhjemme og forsøger deres bedste for at hjælpe til med at få hjulene til at gå rundt. Og det bedste, du kan gøre, er at vise dem ”compassion” og give dem en stærk tro på, at netop du har kontrol med det usikre. Informer med hjertet og vis, at du har troen.

 

Virksomhedernes sjæl og image er på spil.

Uanset hvor mange hjælpepakker regeringen kommer med, er der ingen tvivl om, at Corona-krisen vil resultere i afskedigelser, hvilket hurtigt kan få en negativ effekt på virksomheder. Vi oplever alle, at de daglige ting, som vi tidligere har taget for givet, pludselig ikke er der længere; enkelt sagt: ”Hvis der bare var solopgang en gang om måneden, så ville vi alle storme ud for at opleve den

Pludselig oplever vi, at vores kontakt gennem møder og samtaler ikke længere er som før, og vi må kollektivt lære noget nyt, og måske det leder til, at vi ubevidst bliver bedre til noget nyt. Det handler også om relationer og nærhed, som vi måske skal lære at sætte mere pris på. Det betyder igen, at ”vores” virksomheds værdier, brand og image får en ny og betydningsfuld mening for os alle.

6 konkrete råd:

Vis modstandskraft

Vis, at du har en ide med og en vision for at navigere relativt sikkert gennem krisen ved meningsfuld ledelse. Vis, at du har mod til at gå foran og vise vej.

Vis sårbarhed.

Det er ikke en god løsning at virke som om, at du er offer for begivenheder du ikke har kontrol med. Fortæl, at finder det komplekst, og at du gør alt for at bevare kontrol med det usikre og ukontrollerbare.

Vis sindsro.

Bevar roen og vis din evne til at holde fokus på det væsentlige, som netop handler om at gøre alt for at holde din virksomhed kørende gående gennem krisen

Brug din empati.

Sæt dig grundigt ind i din organisations reaktionsmønstre og bevæg dig på alle niveauer i organisationen. Vær synligt. Informer, informer og informer lidt mere.

Vær ægte.

Vis, hvem du er og fortæl åbent om dine tanker. At være dig selv i et og alt. Inkluder altid et ”hvorfor” i din kommunikation. Fortæl, hvad du finder vanskeligt, og hvor du behøver hjælp. Fortæl din organisation, at både du og måske andre lærer noget af denne krise.

Pas på dig selv.

Det kræver at du er fysisk og mentalt i form til det maraton, som en krise kræver. Bevar de gode vaner. Plej dit netværk. Tal med ligesindede.

Har du som leder brug for sparring?

Kontakt os for en uforpligtende snak

Vær gerne detaljeret omkring hvad du ønsker at blive kontaktet omkring. Dette gør nemlig at vi kan hjælpe dig så godt som muligt.