Klar. Parat. Onboard.

Når du arbejder med Hudson Nordic stopper ansættelsesprocessen ikke med et afsluttende håndtryk og en ansættelseskontrakt.

Ved alle vores ansættelser sikrer vi en glidende overgang for både kandidat og ansættende leder ved at følge op hver tredje måned i hele det første år. Ved opfølgningerne anvender vi vores coachingteknikker for at sikre, at ansættende leder og kandidat får diskuteret fælles forpligtelser og kommer godt i gang med samarbejdet.

 

Kom rigtigt
fra start.

 

 

 

Vores onboarding-sessioner er rettet mod løbende at udvikle både kandidaten, den ansættende leder og ledelsesteamet bag med et stærkt fokus på de ‘uskrevne’ regler og karakteristika, som er tilstede i alle organisationer, teams og virksomhedskulturer.

Sessionerne hjælper med at opbygge tillid, forpligtelser og ansvarlighed blandt alle parter. Med tremåneders intervaller sikrer vi, at både kandidat, managementteam og ansættende leder fremhæver de rigtige ting, og forsætter med at gøre dét, de gør godt endnu bedre.

 

Onboarding er en nøgleproces

Hvad er onboarding, og hvorfor er det nødvendigt når du ansætter?

Ordet onboarding dækker over den proces, som har til hensigt at integrere nye medarbejdere på deres nye arbejdsplads, så de føler sig helt trygge og klar til at påtage sig deres nye rolle og ansvarsområder.

Hos Hudson Nordic arbejder vi med onboarding som den nøgleproces, der sikrer, at en ny medarbejder kommer godt fra start i sit nye job. Godt fra start i den nye virksomhedskultur og med sine nye opgaver. Onboarding er med til at sikre trygge rammer for den nye medarbejder, til at falde godt på plads og støtte vedkommende i at forstå og navigere i, ofte utalte, sociale strukturer.

En god onboarding sikre en klar forventningsafstemning og støtter op om at skabe og udvikle den gode virksomhedskultur. Her vil vi gerne være med som støtte for på denne måde at sikre langvarige match mellem

Onboarding – Hvorfor skal du prioritere det?

Når den rette medarbejder er fundet, og efter kontrakten er signeret og der er aftalt opstart, er det mindst ligeså vigtigt, at personen kommer godt fra start i virksomheden. Men hvad skal man egentlig være opmærksom på, når man onboarder nye medarbejdere? Vi har samlet nogle tips, som kan hjælpe jer til at skabe den helt rigtige onboarding:

 

Det starter ved begyndelsen.

Anerkend at det kræver ressourcer at ansætte en ny medarbejder samt sikre, at den udvalgte person kommer rigtigt ind i tingene. Vær derfor godt forberedt på, hvilke opgaver der skal løses samt spørgsmål, der kan komme i forbindelse med opstarten – ofte vil der være flere end man regner med. Det er derfor også altid en god idé at sørge for, at nuværende medarbejdere, som skal involveres i processen, bliver inddraget allerede inden ansættelse og at de er booket ind til opstartsaktiviteter, der får opstarten til at løbende glidende.

 

 

Forventningsafstemning.

Det er altid en god idé at skabe rammerne for en onboarding, der giver medarbejderen mulighed for at få indsigt i virksomhedens daglige arbejdsgange og processer. Derudover vil det være en idé at skabe rammerne for løbende forventningsafstemning mellem ansættende leder og medarbejder. Dette støtter samtidig medarbejderen i at italesætte de udfordringer og tanker, som ofte kommer i starten af en ansættelse. I denne forbindelse er det samtidig givtigt at tale om virksomhedens værdier, visioner og mål for, at sikre at den nye medarbejder er indforstået, motiveret og tryg til endelig opstart.

 

 

Udvid onboardingforløbet.

Det er en myte, at onboarding kun skal tage et par uger. Det kan ofte tage ganske lang tid at sætte en ny medarbejder ind i de mange, nye procedure og systemer, for slet ikke at tale om sikre at medarbejderen føler sig som en del af de nye sociale rammer. Det er derfor en god idé at sikre sig, at onboardingforløbet har en horisont, som strækker sig på en måned og gerne længere. Det er i denne forbindelse, altid ganske givtigt at tildele den nye medarbejder en ’buddy’, som han/hun kan dele sine opstarts-tanker med og stille relevante spørgsmål til.

 

 

Invitér medarbejderen til at dele inputs og ideer.

Du har forhåbentligt ansat en medarbejder, som ønsker at tage del i netop jeres virksomheds vision og mission. Det er motiverende og energiskabende, at få nye kræfter med på holdet, og et tip er derfor at invitere til at medarbejderen kan komme med ideer, inputs og praktiske tiltag til hvordan virksomheden bliver endnu skarpere, dygtigere og bedre.

 

 

Løbende evaluering af onboardingprocesssen.

Løbende evaluering er et vigtigt element af en rekrutteringsproces og et onboardingforløb. Det er vigtigt, at virksomheden i løbet af onboardingprocessen sørger for at evaluere på forløbet. På denne måde er det nemlig muligt at tilpasse forløbet til den enkelte medarbejder samt at gøre processen endnu bedre næste gang en medarbejder skal onboardes.

Hjælp dine nye medarbejdere godt fra start. 

Book onboardingrådgivning hos Hudson Nordic fra én af vores dygtige specialister. Vi står klar til at rådgive dig: